úterý 10. prosince 2024

Očekávaný Wicked je tu! Bude film tak famózní, jak si všichni myslí?

 Wicked je americký epický hudební fantasy film z roku 2024. Režíroval ho Jon M. Chu, a postavy zaujímá hvězdné obsazení. V Hlavních rolí se představí Cynthia Erivo a Ariana Grande-Butera jako Elphaba Thropp a Glinda Upland. Film uvádí první dějství stejnojmenného muzikálu, vycházejícího z románu Báječný čaroděj ze země Oz.

Příběh se odehrává ve světě Oz a pojednává o dvou čarodějkách, které se při studiu na škole spřátelí. Na filmovém muzikálu se pracuje už od roku 2021 a do kin přišel se zpožděním. Muzikál byl rozdělen na dvě části, aby se nemuselo ubírat na scénách. Druhá část vyjde v listopadu 2025.

Z filmu sálá láska k tomu, co adaptuje, a to je hlavní. I pro hlavní herečky je to dle emotivních rozhovorů "dream project" a vše, co do projektu vložily, je rozhodně patrné.

Pozoruhodné je, že všichni herci a herečky zpívají na place živě. Obě herečky hlavních postav jsou už teď považovány za možné kandidátky na Oscara. Film již získal kladné recenze a vydělal 360,3 milionů dolarů při rozpočtu 150 milionů dolarů.

O hlavní herečky údajně panuje strach kvůli takzvané "Wizard of Oz kletbě". Říká se, že původní film byl prokletý, kvůli mnoha neštěstím a zraněním na place. Během natáčení málem zemřeli dva členové štábu, při scéně s létajícími opicemi, kdy explodovalo koště Wicked Witch. V těchto letech se používal toxický make-up, kvůli kterému bylo hercům a herečkám špatně. Aby toho nebylo málo, kolovaly zvěsti o sebevraždě na place a o obtěžování během natáčení.

Ovšem je tento film velmi zábavný a především pastvou pro oči a sluch. Ač se tak možná netváří na první pohled, je Wicked kritický vůči rasismu, segregaci ve společnosti či nepoměru moci. S černošskou hlavní herečkou dodává film ještě větší autentičnost, jelikož je Elphaba vyčleňována ze společnosti kvůli své zelené barvě pleti.

Zdali se Vám bude příběh "enemies to friends" dvou odlišných čarodějek líbit, se musíte přesvědčit už sami.




Běla Havlíková 3.E



Proč mít dostatek spánku?


 V dnešní době lidé často zanedbávají spánek. Samozřejmě, nedostatek spánku má i své důsledky.

Když spíme, v našem těle se děje spousta nezbytných procesů, které jsou důležité pro naši regeneraci a naše zdraví. Během spánku mimo regenerování naše tělo obnovuje energii, což je důležité pro fyzickou aktivitu. Také se posiluje imunní systém. Posiluje se i paměť atd.

Pokud máme spánku nedostatek, může to mít pro nás závažné důsledky. Po nedostatku spánku je větší šance, že nemáme dobrou náladu. Máme sníženou výkonnost a jsme více náchylní ke zranění. Dlouhodobě to může vést k poruchám spánku.

Spánek však můžeme i zlepšit. Ideálně bychom měli spát minimálně 8 hodin každou noc. Děti potřebují spánku více, ty potřebují mít alespoň 9 - 10 hodin spánku. Nejlépe bychom měli spát nerušeně v tmavé místnosti, protože nám to přináší kvalitnější spánek. S tím souvisí i modré světlo, které jde z obrazovek. Měli bychom se pokusit omezit modré světlo alespoň 30 - 60 minut před spaním. 

Spánek je velmi důležitý pro regeneraci našeho těla a obnovy naší energie. Bez spánku se nám zhorší naše zdraví a může to přejít i k poruchám spánku. Můžeme tomu předejít, když budeme mít dostatek kvalitního spánku. Spánek který bude v prostředí, které nám bude vyhovovat.


Pánková Julie, 3.F

Top 5 pohádek, které musíte o vánocích vidět

Vánoce často bývají doprovázené hromadou stresu a honěním se za dárky a vánoční výzdobou. V této krásné kouzelné době těchto svátku byste měli zejména odpočívat a užívat si pohodové chvilky s vaší rodinou a přáteli. A kde jinde můžete být všichni pohromadě na jednom místě, než v obývacím pokoji na pohovce s vánočními pohádkami.

Tady jsou pohádky, které o vánocích rozhodně nemůžete vynechat:

1.Pelíšky 

Rodinná komedie z doby konce 60. let, která sleduje osudy několika domácností, které jsou provázány buď příbuzenskými vztahy, nebo těmi sousedskými.


2. 3 oříšky pro Popelku

Krásná pohádka o slečně, která to se svými nevlastními sestrami nemá vůbec jednoduché. V závěru však zvítězí láska nad zlem, tak jak to u pohádek bývá.

3. Anděl Páně

Tato pohádka je přímo stvořená pro vánoční čas. Děj se to točí kolem anděla Petronela a čerta Uriáše, kteří spolu zažívají vtipné a dojemné situace. Příběh ukazuje důležitost dobra a lidskosti přičemž je plný humoru a pohádkového kouzla.
4. Mrazík

Tato klasická ruská pohádka o lásce, spravedlnosti a kouzlech ladí báječně s vánoční atmosférou. Vypráví o laskavé Nastěnce, kterou zachrání kouzelný dědeček Mrazík, a o statečném Ivanovi, který se do ní zamiluje. Společně všichni překonávají překážky a různé nástrahy. 
5. S čerty nejsou žerty

Příběh vypráví o Petrovi, který díky odvaze a chytrosti získá zpět majetek i lásku. Tato pohádka je plná humoru, chytrých triků a ukazuje, že dobro a spravedlnost vždy zvítězí.


Markéta Viktorie Vlčková 3.D

Dokážete si představit život bez ChatGPT?

Budou to jen pouhé 2 roky od zpřístupnění a už teď si někteří lidé nedokáží představit život bez tohoto virtuálního asistenta. Konverzační model vyvinutý společností OpenAI dokáže odpovědět na většinu otázek, poradit s kreativními nápady, a dokonce i pomoc s napsáním většiny textů.

Vzpomeňte si na situace, kde jste potřebovali pomoc s jednoduchými úkoly našich každodenních životů, koho jste se zeptali? Ptali jste někoho, hledali to na internetu, anebo jste to jednoduše zadali do chatu a on Vám ušetřil desítky minut práce? Proč si přeci práci neušetřit a neušetřit hlavně čas.

Bohužel to není jen pozitivní, protože v dnešní době je tento fenomén natolik rozšířený, že bez něj většina žáků nedokáže vůbec pracovat. Zaniká potom veškerá snaha učitelů naučit studenty vyhledávat informace a ověřovat zdroje. Dokonce i pointa veškerých kreativních prací zaniká z důvodu, že si je nechá většina napsat chatem a vůbec nerozvíjí svou kreativitu.

To ovšem ztěžuje práci všem učitelům, protože když si žák nechá napsat například i seminární práci umělou inteligencí, učitel nemá šanci zjistit, zda je práce autentická, takže nemá ověření, že se žák opravdu snažil. Nezbývá jen doufat, že si žáci sáhnou do svědomí a dají radši přednost rozvíjením svých vědomostí před ušetřeným časem.

Otázka na závěr je zcela jasná. Dokážete si představ
it život bez ChatGPT?

-Opičková Eliška, 3.F

úterý 3. prosince 2024

Doposud nevyřešená záhada, která udivuje celý svět

Bermudský trojúhelník, známý také jako "Ďáblův trojúhelník", je oblast ležící mezi jižním cípem Floridy, Bermudami a Portorikem. Tato oblast je proslulá záhadnými zmizeními lodí a letadel z celého světa.

O oblasti Bermudského trojúhelníku se zmiňoval již Kryštof Kolumbus ve svém lodním deníku, ovšem za nejznámější událost se považuje například let číslo 19 (Flight 19), zmizení pěti leteckých bombardérů si doteď nikdo nedokázal vysvětlit. 5. prosince roku 1945 letka odstartovala na běžný cvičný let s úkolem proletět zadanou trasu s nácvikem bombardování a vrátit se zpět na základnu. Při cvičném letu ovšem došlo ke značným problémům, týkajících se nedostatku paliva a ztráty orientace. Letka byla tedy donucena přistát na mořské hladině. Od té doby letka přerušila veškerý kontakt se základnou. Po několika pátracích akcích nebyla nalezena jediná stopa, indikující skutečné přistání jakéhokoliv z pilotů.

Co se za touto konkrétní záhadou skrývá? Někteří lidé věří, že jde o působení mimozemšťanů, časoprostorové portály nebo o nadpřirozené přírodní síly.
Vědci nám nabízejí logičtější vysvětlení, silné oceánské proudy, extrémní počasí nebo lidské chyby. Oblast nemůžeme ani považovat za statisticky nebezpečnější než jiné části oceánu.

Ať už věříte v tajemno, nebo vědu, Bermudský trojúhelník zůstává jednou z největších záhad světa. Třeba to jednou budete zrovna Vy, kdo tuto záhadu navždy objasní...

Martina Vojtová 3.D


Proč je dobré sportovat?

 Sport je dobrý nejen na fyzické zdraví, ale podporuje také psychický stav člověka.

Sportování je dobré z několika důvodů?

  1. Fyzické zdraví: zlepšuje kondici, posiluje srdce, zvyšuje imunitu a pomáhá udržovat zdravou váhu.
  2. Psychické zdraví: produkce endorfinů, snižuje riziko deprese, uvolňuje stres.
  3. Sociální aspekty: podpora týmové spolupráce, lepší komunikační schopnosti, pocit sebevědomí.
  4. Zlepšení spánku a energie: dodávání energie, dostatek lepšího spánku
  5. Prevence nemocí: snižuje riziko onemocnění

Sportu je velké množství. Doporučit vám mohu: běh, kardio cvičení, nebo také míčové hry: vybíjená, volejbal, fotbal, házená, florbal a rozhodně zajímavé jsou i umělecké sporty jako je tanec, nebo vodní sporty. Každý si může najít svůj oblíbený sport.

Mezi pohyb můžeme také zařadit procházky. U pohodové procházky po rovině na hodinu spálí člověk okolo 230 kcal. S kamarády či s členy rodiny se tak můžete jít projít a pokecat, budete sportovat aniž by jste o tom věděli není to super?

Budete tedy sportovat?


Nicol Houzarová, 3.F


Umělá Inteligence X Školství

Důležitost tématu

V posledních letech se umělá inteligence (AI) stává stále běžnější součástí našeho každodenního života, a to i v oblasti vzdělávání. AI má potenciál změnit způsob, jakým se učíme, jak přistupujeme k výuce a jak učitelé pracují s informacemi o studentech. Jaké jsou výhody a výzvy spojené s využíváním AI ve školství a co to znamená pro budoucnost vzdělávání?

 

Personalizace výuky

Jedním z největších přínosů AI ve vzdělávání je možnost personalizace výuky. Díky algoritmům strojového učení se AI dokáže přizpůsobit potřebám každého jednotlivého studenta. Například v aplikacích pro výuku matematiky nebo jazyků AI analyzuje, jak se studentům daří při řešení úkolů, a na základě toho upravuje obtížnost cvičení nebo doporučuje konkrétní oblasti, na které by se měl student zaměřit.

 

Asistenti pro učitele

AI může také ulehčit práci učitelům. Systémy založené na AI mohou rychle analyzovat výsledky testů, sledovat pokrok studentů a upozornit učitele na případné problémy nebo oblasti, kde si studenti vedou hůře. To učitelům umožňuje zaměřit se na individuální potřeby studentů a upravit výuku podle aktuálních potřeb třídy.

 

Výzvy a budoucnost

Ačkoliv je využívání AI ve vzdělávání velmi slibné, přináší i některé výzvy. Jednou z nich je zajištění rovného přístupu k těmto technologiím pro všechny studenty, a to nejen ve vyspělých zemích, ale i v oblastech s nižšími příjmy. Kromě toho je nutné se zaměřit na etické otázky, jako je ochrana soukromí studentů a transparentnost algoritmů, které AI využívá.


Kryštof Voborník, 3.D

čtvrtek 21. listopadu 2024

Víte, co je civilismus?

Pokud ne, buďme trochu tajemní. Přečtěte si následující básně žáků 3. D a zkuste na základní rysy civilismu přijít. To dáte!👍 

Siri zná a má v telefonu každý,
kdo někdy Iphonu podlehnul.
Co ale vše skrývá,
to třeba ještě někdo nepostřehnul.

Když si ji zapojíte po celém domě
a koupíte správné žárovky,
dokáže pouhým slovem
rozsvítit i celé baráky.

„Hey siri,” stačí do vzduchu zvolat,
pak barva světla a intenzita
– opět pár slovy –
bude zcela nastavena.

 A. Jandourková, 3.D


Máma mě poslala pro ovoce.
Říkám: „Nejdu, jsou Vánoce!“
Doma sedím, přímo hledím,
jak automat točí se.

Třešně a švestky v řadě stojí,

jen jeden tah a vše se spojí.
Peněženka už zase huláká:      
„Proč jsem sluha  takovýho chudáka?“

Démon mě pohltil, točím jak blázen.
Čekám na výhru – tak kdy budu spasen?

Peníze mizí, já už mám schýzy,
stačí jen chvíle a (ne)BUDU v krizi.

Teď už jsem dotočil, už je to finito,
jsem zcela bez peněz a srdce rve mi to.
Tak zase za měsíc, až přijde výplata,
doufám, že přijde – ach ta Fialova DRAHOTA.

 A. Forman, 3.D

 

Fortuna, Tipáč, Betáno,
zábavy je zde plno.

Koukám na kurzy, hledám správný tip,
jedno kliknutí a mám vše, nebo jen klamný vtip.

Začíná to točkou v automatu za korunu, potom za pět set,
najednou na dveře klepe insolvence jakbysmet.

Barák, auto, to vše mi exekutor vzal,
vždyť jsem pouze hypotéku na červenou dal.

Teď už však nemám nic,
pouze Fortuna mě motivuje, ať točím víc a víc.

 Š. Pišl, 3.D

 

Černá tma, než zmáčkneš čudlík,
pak rozsvítí se světlo,
pro tvé oči nezdravé
jako leptavé ředidlo.

Poznání světa na jednom místě,
dopamin hrne se do hlavy.
Dej pozor, když je ho příliš,
o své zdraví budeš mít obavy.

F. Kocábek, 3.D

Škola nemusí být nuda...

 Máte někdy pocit, že v souvislosti se školou moc nevyužíváte vlastní kreativitu? Pak si třeba zkuste vytvořit avantgardní báseň. Třeba vás to bude bavit stejně jako žáky ze 3.D...👏

                                                                                                     N. Zouharová

                                K. Jungmannová

                                                                                                  A. Jandourková





pátek 27. září 2024

Jsme s vámi. Buďte s námi...

 Dne 12. září se žáci 3.E společně s žáky dalších tříd (3.A a 3.C) zúčastnili promítání filmu Vlny a následné debaty s pamětnicí paní Dagmar Hazdrovou a historikem panem Michalem Šmídem. 

Film Vlny, který režíroval Jiří Mádl, pojednává o redakci Československého rozhlasu v letech 1967-1968. Snímek ukazuje jak tvrdou realitu totalitního režimu, tak oddanost generace našich babiček a dědečků v boji za svobodu. 

Celým příběhem nás provází fiktivní postava spojovače Tomáše Havlíka. Ten má v péči svého mladšího bratra. Vztah nemají ideální, ale jeden by za druhého položil život. Tomáš je zprvu spojovačem v nejmenované firmě, později se však psychickým nátlakem svého nadřízeného (a trochou náhody) stává spojovačem právě v Československém rozhlasu. Kde celý příběh historie začíná… 

Vdebatě po filmu jsme mohli vyslechnout slova paní Dagmar Hazdrové, která pracovala v již zmíněné době jako redaktorka rozhlasu v Hradci Králové. Uvedla, že snímek je pouze s nepatrnými úpravami totožný srealitou. Ty jsou nezbytné pro udržení divákovy pozornosti. Dále nám pamětnice přiblížila své zkušenosti sdobou, např. jakým následkům musela čelit po vpádu vojsk Varšavské smlouvy na naše území. 

Občas se najdou věci, na které se v hodinách dějepisu čas nenajde. Stojí za to však o nich něco vědět, například o vysílání Československého rozhlasu v době okupace roku 1968. Film nám toto období dokázal obstojně přiblížit, proto bych jej označila jako velmi přínosný pro dnešní generaci. Rozhodně stojí za zhlédnutí. 



Simona Lamačová, 3. E