úterý 10. prosince 2024

Top 5 pohádek, které musíte o vánocích vidět

Vánoce často bývají doprovázené hromadou stresu a honěním se za dárky a vánoční výzdobou. V této krásné kouzelné době těchto svátku byste měli zejména odpočívat a užívat si pohodové chvilky s vaší rodinou a přáteli. A kde jinde můžete být všichni pohromadě na jednom místě, než v obývacím pokoji na pohovce s vánočními pohádkami.

Tady jsou pohádky, které o vánocích rozhodně nemůžete vynechat:

1.Pelíšky 

Rodinná komedie z doby konce 60. let, která sleduje osudy několika domácností, které jsou provázány buď příbuzenskými vztahy, nebo těmi sousedskými.


2. 3 oříšky pro Popelku

Krásná pohádka o slečně, která to se svými nevlastními sestrami nemá vůbec jednoduché. V závěru však zvítězí láska nad zlem, tak jak to u pohádek bývá.

3. Anděl Páně

Tato pohádka je přímo stvořená pro vánoční čas. Děj se to točí kolem anděla Petronela a čerta Uriáše, kteří spolu zažívají vtipné a dojemné situace. Příběh ukazuje důležitost dobra a lidskosti přičemž je plný humoru a pohádkového kouzla.
4. Mrazík

Tato klasická ruská pohádka o lásce, spravedlnosti a kouzlech ladí báječně s vánoční atmosférou. Vypráví o laskavé Nastěnce, kterou zachrání kouzelný dědeček Mrazík, a o statečném Ivanovi, který se do ní zamiluje. Společně všichni překonávají překážky a různé nástrahy. 
5. S čerty nejsou žerty

Příběh vypráví o Petrovi, který díky odvaze a chytrosti získá zpět majetek i lásku. Tato pohádka je plná humoru, chytrých triků a ukazuje, že dobro a spravedlnost vždy zvítězí.


Markéta Viktorie Vlčková 3.D

Dokážete si představit život bez ChatGPT?

Budou to jen pouhé 2 roky od zpřístupnění a už teď si někteří lidé nedokáží představit život bez tohoto virtuálního asistenta. Konverzační model vyvinutý společností OpenAI dokáže odpovědět na většinu otázek, poradit s kreativními nápady, a dokonce i pomoc s napsáním většiny textů.

Vzpomeňte si na situace, kde jste potřebovali pomoc s jednoduchými úkoly našich každodenních životů, koho jste se zeptali? Ptali jste někoho, hledali to na internetu, anebo jste to jednoduše zadali do chatu a on Vám ušetřil desítky minut práce? Proč si přeci práci neušetřit a neušetřit hlavně čas.

Bohužel to není jen pozitivní, protože v dnešní době je tento fenomén natolik rozšířený, že bez něj většina žáků nedokáže vůbec pracovat. Zaniká potom veškerá snaha učitelů naučit studenty vyhledávat informace a ověřovat zdroje. Dokonce i pointa veškerých kreativních prací zaniká z důvodu, že si je nechá většina napsat chatem a vůbec nerozvíjí svou kreativitu.

To ovšem ztěžuje práci všem učitelům, protože když si žák nechá napsat například i seminární práci umělou inteligencí, učitel nemá šanci zjistit, zda je práce autentická, takže nemá ověření, že se žák opravdu snažil. Nezbývá jen doufat, že si žáci sáhnou do svědomí a dají radši přednost rozvíjením svých vědomostí před ušetřeným časem.

Otázka na závěr je zcela jasná. Dokážete si představ
it život bez ChatGPT?

-Opičková Eliška, 3.F

úterý 3. prosince 2024

Doposud nevyřešená záhada, která udivuje celý svět

Bermudský trojúhelník, známý také jako "Ďáblův trojúhelník", je oblast ležící mezi jižním cípem Floridy, Bermudami a Portorikem. Tato oblast je proslulá záhadnými zmizeními lodí a letadel z celého světa.

O oblasti Bermudského trojúhelníku se zmiňoval již Kryštof Kolumbus ve svém lodním deníku, ovšem za nejznámější událost se považuje například let číslo 19 (Flight 19), zmizení pěti leteckých bombardérů si doteď nikdo nedokázal vysvětlit. 5. prosince roku 1945 letka odstartovala na běžný cvičný let s úkolem proletět zadanou trasu s nácvikem bombardování a vrátit se zpět na základnu. Při cvičném letu ovšem došlo ke značným problémům, týkajících se nedostatku paliva a ztráty orientace. Letka byla tedy donucena přistát na mořské hladině. Od té doby letka přerušila veškerý kontakt se základnou. Po několika pátracích akcích nebyla nalezena jediná stopa, indikující skutečné přistání jakéhokoliv z pilotů.

Co se za touto konkrétní záhadou skrývá? Někteří lidé věří, že jde o působení mimozemšťanů, časoprostorové portály nebo o nadpřirozené přírodní síly.
Vědci nám nabízejí logičtější vysvětlení, silné oceánské proudy, extrémní počasí nebo lidské chyby. Oblast nemůžeme ani považovat za statisticky nebezpečnější než jiné části oceánu.

Ať už věříte v tajemno, nebo vědu, Bermudský trojúhelník zůstává jednou z největších záhad světa. Třeba to jednou budete zrovna Vy, kdo tuto záhadu navždy objasní...

Martina Vojtová 3.D


Proč je dobré sportovat?

 Sport je dobrý nejen na fyzické zdraví, ale podporuje také psychický stav člověka.

Sportování je dobré z několika důvodů?

  1. Fyzické zdraví: zlepšuje kondici, posiluje srdce, zvyšuje imunitu a pomáhá udržovat zdravou váhu.
  2. Psychické zdraví: produkce endorfinů, snižuje riziko deprese, uvolňuje stres.
  3. Sociální aspekty: podpora týmové spolupráce, lepší komunikační schopnosti, pocit sebevědomí.
  4. Zlepšení spánku a energie: dodávání energie, dostatek lepšího spánku
  5. Prevence nemocí: snižuje riziko onemocnění

Sportu je velké množství. Doporučit vám mohu: běh, kardio cvičení, nebo také míčové hry: vybíjená, volejbal, fotbal, házená, florbal a rozhodně zajímavé jsou i umělecké sporty jako je tanec, nebo vodní sporty. Každý si může najít svůj oblíbený sport.

Mezi pohyb můžeme také zařadit procházky. U pohodové procházky po rovině na hodinu spálí člověk okolo 230 kcal. S kamarády či s členy rodiny se tak můžete jít projít a pokecat, budete sportovat aniž by jste o tom věděli není to super?

Budete tedy sportovat?


Nicol Houzarová, 3.F


Umělá Inteligence X Školství

Důležitost tématu

V posledních letech se umělá inteligence (AI) stává stále běžnější součástí našeho každodenního života, a to i v oblasti vzdělávání. AI má potenciál změnit způsob, jakým se učíme, jak přistupujeme k výuce a jak učitelé pracují s informacemi o studentech. Jaké jsou výhody a výzvy spojené s využíváním AI ve školství a co to znamená pro budoucnost vzdělávání?

 

Personalizace výuky

Jedním z největších přínosů AI ve vzdělávání je možnost personalizace výuky. Díky algoritmům strojového učení se AI dokáže přizpůsobit potřebám každého jednotlivého studenta. Například v aplikacích pro výuku matematiky nebo jazyků AI analyzuje, jak se studentům daří při řešení úkolů, a na základě toho upravuje obtížnost cvičení nebo doporučuje konkrétní oblasti, na které by se měl student zaměřit.

 

Asistenti pro učitele

AI může také ulehčit práci učitelům. Systémy založené na AI mohou rychle analyzovat výsledky testů, sledovat pokrok studentů a upozornit učitele na případné problémy nebo oblasti, kde si studenti vedou hůře. To učitelům umožňuje zaměřit se na individuální potřeby studentů a upravit výuku podle aktuálních potřeb třídy.

 

Výzvy a budoucnost

Ačkoliv je využívání AI ve vzdělávání velmi slibné, přináší i některé výzvy. Jednou z nich je zajištění rovného přístupu k těmto technologiím pro všechny studenty, a to nejen ve vyspělých zemích, ale i v oblastech s nižšími příjmy. Kromě toho je nutné se zaměřit na etické otázky, jako je ochrana soukromí studentů a transparentnost algoritmů, které AI využívá.


Kryštof Voborník, 3.D

čtvrtek 21. listopadu 2024

Víte, co je civilismus?

Pokud ne, buďme trochu tajemní. Přečtěte si následující básně žáků 3. D a zkuste na základní rysy civilismu přijít. To dáte!👍 

Siri zná a má v telefonu každý,
kdo někdy Iphonu podlehnul.
Co ale vše skrývá,
to třeba ještě někdo nepostřehnul.

Když si ji zapojíte po celém domě
a koupíte správné žárovky,
dokáže pouhým slovem
rozsvítit i celé baráky.

„Hey siri,” stačí do vzduchu zvolat,
pak barva světla a intenzita
– opět pár slovy –
bude zcela nastavena.

 A. Jandourková, 3.D


Máma mě poslala pro ovoce.
Říkám: „Nejdu, jsou Vánoce!“
Doma sedím, přímo hledím,
jak automat točí se.

Třešně a švestky v řadě stojí,

jen jeden tah a vše se spojí.
Peněženka už zase huláká:      
„Proč jsem sluha  takovýho chudáka?“

Démon mě pohltil, točím jak blázen.
Čekám na výhru – tak kdy budu spasen?

Peníze mizí, já už mám schýzy,
stačí jen chvíle a (ne)BUDU v krizi.

Teď už jsem dotočil, už je to finito,
jsem zcela bez peněz a srdce rve mi to.
Tak zase za měsíc, až přijde výplata,
doufám, že přijde – ach ta Fialova DRAHOTA.

 A. Forman, 3.D

 

Fortuna, Tipáč, Betáno,
zábavy je zde plno.

Koukám na kurzy, hledám správný tip,
jedno kliknutí a mám vše, nebo jen klamný vtip.

Začíná to točkou v automatu za korunu, potom za pět set,
najednou na dveře klepe insolvence jakbysmet.

Barák, auto, to vše mi exekutor vzal,
vždyť jsem pouze hypotéku na červenou dal.

Teď už však nemám nic,
pouze Fortuna mě motivuje, ať točím víc a víc.

 Š. Pišl, 3.D

 

Černá tma, než zmáčkneš čudlík,
pak rozsvítí se světlo,
pro tvé oči nezdravé
jako leptavé ředidlo.

Poznání světa na jednom místě,
dopamin hrne se do hlavy.
Dej pozor, když je ho příliš,
o své zdraví budeš mít obavy.

F. Kocábek, 3.D

Škola nemusí být nuda...

 Máte někdy pocit, že v souvislosti se školou moc nevyužíváte vlastní kreativitu? Pak si třeba zkuste vytvořit avantgardní báseň. Třeba vás to bude bavit stejně jako žáky ze 3.D...👏

                                                                                                     N. Zouharová

                                K. Jungmannová

                                                                                                  A. Jandourková





pátek 27. září 2024

Jsme s vámi. Buďte s námi...

 Dne 12. září se žáci 3.E společně s žáky dalších tříd (3.A a 3.C) zúčastnili promítání filmu Vlny a následné debaty s pamětnicí paní Dagmar Hazdrovou a historikem panem Michalem Šmídem. 

Film Vlny, který režíroval Jiří Mádl, pojednává o redakci Československého rozhlasu v letech 1967-1968. Snímek ukazuje jak tvrdou realitu totalitního režimu, tak oddanost generace našich babiček a dědečků v boji za svobodu. 

Celým příběhem nás provází fiktivní postava spojovače Tomáše Havlíka. Ten má v péči svého mladšího bratra. Vztah nemají ideální, ale jeden by za druhého položil život. Tomáš je zprvu spojovačem v nejmenované firmě, později se však psychickým nátlakem svého nadřízeného (a trochou náhody) stává spojovačem právě v Československém rozhlasu. Kde celý příběh historie začíná… 

Vdebatě po filmu jsme mohli vyslechnout slova paní Dagmar Hazdrové, která pracovala v již zmíněné době jako redaktorka rozhlasu v Hradci Králové. Uvedla, že snímek je pouze s nepatrnými úpravami totožný srealitou. Ty jsou nezbytné pro udržení divákovy pozornosti. Dále nám pamětnice přiblížila své zkušenosti sdobou, např. jakým následkům musela čelit po vpádu vojsk Varšavské smlouvy na naše území. 

Občas se najdou věci, na které se v hodinách dějepisu čas nenajde. Stojí za to však o nich něco vědět, například o vysílání Československého rozhlasu v době okupace roku 1968. Film nám toto období dokázal obstojně přiblížit, proto bych jej označila jako velmi přínosný pro dnešní generaci. Rozhodně stojí za zhlédnutí. 



Simona Lamačová, 3. E


čtvrtek 20. června 2024

Pár faktů pro Franze Kafku

Tento rok měl Franz Kafka stoleté jubileum od svého úmrtí. Byl to český, německy píšící spisovatel židovského původu. Dalo by se o něm říci, že je jeden z nejvlivnějších spisovatelů 20. století. Jeho romány a novely jsou plné úzkosti, otázek o smyslu života a nebývají moc lehké. Jeho jméno se stalo synonymem pro zvláštní a absurdní literární světy, kde se člověk cítí zmatený.

Jsou věci, které neztroskotají na ničem jiném než na sobě samých. Lze vůbec uniknout? Playing Kafka je skvělá hra plná neproniknutelných intrik, záludných zvratů a konverzací, jež zdánlivě postrádají smysl. Hra čerpá ze života a díla Franze Kafky, byla tvořena s experty na jeho tvorbu. Lze také stáhnout v App Store, Google Play, nebo také na Steam.

Zde je odkaz na tuto hru: https://store.steampowered.com/app/2911850/Playing_Kafka/

Připravili jsme pro vás 5 zajímavých faktů, abychom ukázali, že to byl furt přece jenom člověk, který se uměl i smát.

     1. Houbový expert


            To, že byl z Čech se dá doložit i tím, že Franz Kafka miloval houbaření. Měl rád dlouhé procházky v lese, kde je sbíral. Naučil se rozpoznávat několik druhů hub, které si postupně zapisoval do svého deníku. 

            Houbaření zapojil i do svých romantických dopisů. Jednou své mile dokonce napsal milostný dopis, kde zmínil, že by mu musela pomáhat sbírat houby, což považoval za vrchol romantiky.


     2. Láska k pornografii a sexu

            I přes své depresivní příběhy, měl v této oblasti dost pikantní život. V pornografii si Kafka libuje. Své poklady a erotické povídky si před rodiči zamykal a schovával do tajné knihovny.

            Je dobře zdokumentováno, že Kafka měl zájem o pornografii. Byl pravidelným návštěvníkem kabaretů a bordelů v Praze a Berlíně. Ve svých dopisech a denících se často zmiňoval o svých sexuálních fantaziích a zkušenostech. V těchto dopisech zkoumal své pocity hanby a viny. Samozřejmě Kafkova sexualita a zájem o pornografii ovlivnily jeho literární tvorbu. V jeho dílech se často objevují motivy sexuálního ponížení, moci a kontroly.

            Jeho korespondence s Milenou Jesenskou, odhaluje hluboké a často temné sexuální fantazie, což poskytuje intimní pohled na jeho psychologii.


     3. Kafka a oblečení


            Navzdory jeho pochmurnému psaní měl Kafka smysl pro módu. Rád se oblékal elegantně a dbal na to, aby jeho oblečení bylo vždy čisté a upravené. Nechával si vyrábět obleky na míru. Roku 1910 sepsal dokonce své postřehy o módě.

     4. Noční sova


            Kafka trpěl nespavostí a nejčastěji psal v noci. Byl tak oddaný své tvorbě, že často pracoval až do rána. Když čteme jeho díla, můžeme téměř slyšet tiché noční hodiny a cítit neklid, který ho provázel.

            Jeden z důvodů může být jeho práce, která mu zabírala většinu jeho času, proto byl odsouzen    psát k večeru až dlouho do noci. Noční hodiny se pro něj staly obdobím klidu a ticha, kdy se mohl plně ponořit do svých myšlenek a literárního světa. Ve svých dopisech a denících často zmiňoval, že právě v noci nacházel inspiraci a koncentraci.

            Kafkův noční režim však měl i své stinné stránky. Nedostatek spánku a neustálý vnitřní stres podkopávaly jeho zdraví. Přestože noční hodiny pro něj byly obdobím tvůrčího rozmachu, zároveň ho fyzicky i psychicky vyčerpávaly.

            V jednom ze svých dopisů Maxu Brodovi, svému příteli a životopisci, Kafka napsal: "Moje psaní je zcela soustředěné na noční čas. Jen v noci, kdy celý svět spí, se cítím svobodný a schopný psát." Tato slova dokonale vystihují jeho vztah k nočnímu psaní a nespavosti.


     5. Kafka záliba ve sportu


Zápisník či cyklista?

            Franz nebyl jen intelektuálem sedícím za psacím stolem. Byl vášnivým plavcem, jezdcem na kole a dokonce se věnoval zápasení. Je těžké si představit, jak autor "Proměny" dělá kliky nebo plave v řece, ale Kafka to opravdu dělal.

Takže až si příště otevřete knihu od Franze Kafky, vzpomeňte si, že za těmi temnými řádky se skrývá člověk s hlubokým smyslem pro humor, vášnivý sportovec a elegantní módní guru, který nikdy nepřestal fascinovat svět svou jedinečnou perspektivou.

čtvrtek 13. června 2024

Vliv sociálních sítí na duševní zdraví mladých lidí - Karel Vobecký

 

     V dnešní digitální éře hrají sociální sítě jako Facebook, Instagram, TikTok a Snapchat významnou roli v životech mladých lidí. Přinášejí mnoho pozitivních aspektů, jako je snadná komunikace, sdílení zážitků a přístup k informacím. Přesto stále častěji se diskutuje o jejich vlivu na duševní zdraví mladých uživatelů. Tento článek se zaměří na zkoumání těchto dopadů a na způsoby, jak se mladí lidé mohou bránit negativním účinkům sociálních sítí.

Sociální sítě a jejich pozitivní stránky

     Sociální sítě umožňují mladým lidem udržovat kontakt s přáteli a rodinou, bez ohledu na vzdálenost. Mohou sdílet své zážitky, fotografie a videa, tím posilují své sociální vazby. Díky sociálním sítím mají mladí lidé také přístup k různorodým informacím, které jim mohou pomoci v jejich vzdělávání a osobním rozvoji. Navíc mohou nacházet komunity se společnými zájmy, kde mohou sdílet své koníčky a nalézat podporu.

Negativní dopady na duševní zdraví

     Bohužel, sociální sítě mají také řadu negativních dopadů na duševní zdraví mladých lidí. Jedním z největších problémů je srovnávání se s ostatními. Mladí lidé často vidí na sociálních sítích upravené a idealizované verze životů ostatních, což může vést k pocitům méněcennosti, úzkosti a deprese. Když vidí, že ostatní mají zdánlivě dokonalé životy, mohou mít pocit, že sami nejsou dostatečně úspěšní nebo šťastní.

     Dalším problémem je kyberšikana. Sociální sítě mohou být místem, kde dochází k šikaně a obtěžování. Kyberšikana může mít vážné následky na duševní zdraví obětí, včetně nízkého sebevědomí, úzkosti, deprese a v extrémních případech i sebevražedných myšlenek.

     Nadměrné užívání sociálních sítí může také vést k problémům s duševním zdravím. Když mladí lidé tráví příliš mnoho času online, mohou zanedbávat důležité aspekty svého života, jako jsou spánek, fyzická aktivita, studium a reálné sociální interakce. To může vést k pocitu izolace, únavě a celkovému zhoršení duševního zdraví.

Jak se bránit negativním vlivům

     Je důležité, aby mladí lidé byli informováni o rizicích spojených se sociálními sítěmi a aby se naučili, jak se jim bránit. Jedním z kroků je nastavení časových limitů pro používání sociálních sítí, aby se zabránilo nadměrnému užívání. Mladí lidé by měli také hledat rovnováhu mezi časem stráveným online a časem věnovaným jiným aktivitám, jako je sport, studium nebo setkávání s přáteli osobně.

     Důležité je také naučit se kriticky hodnotit obsah na sociálních sítích. Mladí lidé by měli vědět, že to, co vidí online, není vždy pravdivé a že mnoho příspěvků je upraveno a idealizováno. Tímto způsobem mohou snížit negativní dopad srovnávání se s ostatními.