čtvrtek 29. prosince 2011

UCTĚME PAMÁTKU


NEVĚRA


Všichni jistě víte, co slovo nevěra znamená. Nutno podotknout, že u lidí promiskuitních je nevěra celkem tolerovaná, zatímco u lidí puritánských bychom slovo nevěra slyšeli jen výjimečně. Tudíž by se dalo říct, že nevěra je souzená dle charakteru, staří a stavu člověka a též doby. Takže odpustíš nevěru? Jsi puritán? Nebo máš sklon k promiskuitě?

            Žárlíš? Kontroluješ SMS zprávy v mobilním telefonu partnera? Vidíš za partnerovými překvapivými skutky okamžitě nevěru? Často i takové činy nevěru vyvolávají. Čí nevěra je obhajitelnější? Mužská, či ženská? Myslím, že žádná. A proč se vlastně podvádíme? Většinou jde o sexuální nedorozumění.

Ale i tato všednost je přece projevem vnitřní nespokojenosti. Výsledkem je to, co zraňuje city našeho partnera. Podvádění, nezačněte si vyčítat, co jste udělali špatně, nepřemítejte o tom, co jste mohli udělat jinak, a nepřesvědčujte se o tom, že chyba je na vaší straně. Někdy je problém v obou, někdy v jednom z nich (podvádějícím).
            Bohužel vím, že ani u nás ve škole není nevěra výjimkou.

             Skoro pokaždé je to takový trojúhelník, partneři a milenec či milenka. Prosím zamyslete se nad tím, co pro svého partnera znamenáte, co znamená on pro vás a jestli se to nedá vyřešit jinak. Lepší než dlouhodobá nevěra je rozchod. Proč tak raději neučiníte?!

PEČEME S TÝNKOU


Co bude potřeba:
20 dkg hladké mouky
  7 dkg moučkového cukru
13 dkg másla
   1 žloutek
  ½ vanilkového cukru 





Vše zpracujeme v hladké těsto. Dáme minimálně na 3 hodiny do ledničky odležet.








Potom vyválíme placku a vykrajujeme různé tvary.







Po upečení a vychladnutí slepíme marmeládou.

Před podáváním můžeme pocukrovat.

NAŠE ŠKOLA OSLAVÍ 140. VÝROČÍ

Českoslovanská akademie obchodní, založená roku 1872 českými vlastenci obchodního spolku zvaného Merkur (odtud také logo naši školy), byla ve své době průkopnicí obchodního školství. Inspiraci v ní nacházely i jiné školy. Za celým projektem tehdy stál jednatel Merkuru, knihkupec a nakladatel Jan Otto. Ale nebyl jediný, kdo zřídil a vydržoval ČAO. Mezi dalšími si jmenujme například František Palacký, Dr. Karel Sladkovský a další.


Celkově se s výukou začalo 7. října 1872 při dvouletém studiu s jedním přípravným rokem. Avšak tehdy se učilo v pronajatých prostorách budovy Na Malém náměstí na Starém Městě pražském. Zdejší počet místností nevyhovoval, a proto obec Pražská darovala sboru parcelu ležící na Novém Městě na místě bývalé Svatováclavské trestnice v dnešní Resolově ulici. Dvoupatrový komplex školy byl vybudován za pouhý jeden rok. Při rozšíření do Václavské ulice bylo zkonstruováno ještě další patro a škola se dostala do dnešní podoby.


Postupně se studium posunulo ze dvou ročníků na tři, následně na čtyřleté studium. Zajímavé je že zpočátku na škole studovali pouze chlapci, dívkám byla zpřístupněna až od roku 1906.


Na ČAO působilo mnoho slavných lidí. Kromě Josefa Václava Sládka, básníka a překladatele, jenž zde učil 28 let angličtinu, můžeme jmenovat i spoustu spisovatelů jako je Ferdinand Schulz, Antonín Bernášek, František Hampl, literární historik Josef Hanuš, překladatel Zpěvů sladké Francie Hanuš Jelínek, hudební skladatel Otakar Ostrčil, nebo ministr orby Albín Bráf. Přesto nejvýznamnější osobností j je Dr. Edvard Beneš, po němž od roku 1937 nese naše akademie jméno. Profesor Beneš, druhý prezident Československé republiky, vyučoval francouzštinu a národní hospodářství. 


Název ČAO Dr. Edvarda Beneše byl po roce 1949 ochuzen o jméno slavné osobnosti. A po několik desítek let ČAO fungovala nejprve jako vyšší hospodářská škola, poté hospodářská škola, nakonec ekonomická škola.


V květnu roku 1990 obnovil tehdejší ministr školství, mládeže a tělovýchovy střední ekonomické škole v Praze 2, Resslova 8, historický název Českoslovanská akademie obchodní Dr. Edvarda Beneše.

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ - ”DOD”

    Den otevřených dveří proběhl ve středu 7. 12. 2011 a setkal se s velkou návštěvností potencionálních uchazečů o studium na naší škole. Od 15 hodin vrcholily přípravy všech učitelů, kteří chtěli nějakým způsobem představit svou katedru. Bylo vidět, že to všichni brali velmi vážně a své třídy vyzdobili, jak nejlépe uměli.

     Opravdu velkou návštěvnost zažila Literární kavárna,  profesoři českého jazyka a literatury zkrášlili učebnu 305 jako opravdovou kavárnu, kde jste si mohli nechat nalít jasmínový čaj a prohlédnout si práce našich žáků. V učebně S3 si účastníci mohli pod vedením prof. Herzové vyzkoušet psaní všemi deseti na slepé klávesnici, což se setkalo také s velkým úspěchem.

   Všeobecný optimismus udržoval pan prof. Hladík. Ten svými vtipy a širokým úsměvem zodpovídal rodičům i potencionálním žákům jejich všetečné dotazy a lákal je do své třídy zeměpisu. Tam si každý mohl vyzkoušet, zda má přehled v zemích Evropy a jestli dokáže správně zařadit orgány do lidských útrob.

   Za zmínku ovšem stojí i katedra cizích jazyků, mnohé překvapilo, že zde se dokonce vyvařovalo! Ve třídě, kde se účastníkům ”DOD” představoval ruský jazyk, bylo totiž možné ochutnat pravé ruské pochoutky. Katedra přírodních věd v učebně 304 zase lákala ty, co si rádi lámou hlavu nad hlavolamy a skládačkami, tu ovšem někteří rodiče „odsoudili“ za to, že to na ně celé působí jako škola hrou.

   Obecně podle průzkumu chyběli uchazečům lidi, kteří by jim poskytli obecné informace o přijímacím řízení, způsobu výuky atd. Tváře potencionálních uchazečů byly naprosto nečitelné, tudíž nelze s jistotou říci, koho škola zaujala natolik, že by se k nám rád přihlásil. Počkejme si do začátku dalšího školního roku.

FUNHOUSE


O Vánocích přijde klučina za tatínkem a zajímá se: „Tati, proč se u nás Ježíšek svléká?”
„Prosím tě, jak tě to napadlo?”
„No, když jsem včera přišel domů, maminka v ložnici říkala: Ježíši, rychle se obleč a vyleť oknem. Manžel přišel!”


Ve škole: „Děti, je zemská přitažlivost stále stejná?”
 „Ne, pane učiteli, na Silvestra je největší.”


Rodiče mají dvě děti - jednoho pesimistu a druhého velkého optimistu. Na Vánoce chtějí rodiče děti vyzkoušet. Pesimistovi vykoupí obchod s hračkami a optimistovi dovezou do pokoje kopu koňského hnoje. Zazvoní na zvonec a děti běží do pokoje podívat se na dárky. Z pokoje pesimisty se ozývá pláč. "Tolik dárků, všichni mi budou závidět, hračky se budou kazit a tolik baterek do nich." Z pokoje optimisty se ozývá smích. Když přijdou do pokoje, optimista se přehrabuje v hnoji a říká: "Tolik hnoje, to tu musí být někde koník!".


AKCE


19. 12. 2011 – Proběhla soutěž v ropeskipingu, kde každý mohl pod vedením paní prof. Kostohryzové předvést svůj pohybový talent. Samozřejmě zde však vystoupili i jiní talenti.


20. 12. 2011 - Na naší škole proběhla Vánoční vernisáž pod vedením paní prof. Lepesantové, kde všichni mohli vystavit své výrobky. Navíc třída, která přinesla nejvíce výrobků, získala jako výhru 1000 Kč.


22. 12. 2011Captain Morgan Party & I´m your Santa v p. m. clubu. Čeká tě taneční vystoupení, Gucci D Live a pro dámy – pánský striptýz Santa Clause!


23. 12. 2011 – Začínají prázdniny, které potrvají až do 2. 1. 2012.


13. 1. – 28. 1. 2012 – Se konají na vysoké škole ekonomické dny otevřených dveří. Bližší informace na www.vse.cz.

ROZHOVOR S TEREZOU URBANOVOU - ÚČASTNICÍ SCHOLY PRAGENSIS


Na konci minulého měsíce se konala přehlídka středních škol Schola Pragensis. Studentka naší školy Tereza Urbanová (4. C), která se této akce účastnila, souhlasila a poskytla našemu časopisu rozhovor o svých dojmech a průběhu celé akce. Vzhledem k tomu, že to nebyl první ročník Scholy Pragensis, kterého se Tereza účastnila, je to asi ta nejlepší osoba, kterou jsme mohli oslovit.

R: Jak Schola Pragensis probíhala?

T: Pod vedením pana profesora Bernacika a pana profesora Diatky měl každý rozdělené role. Někteří byli u stánku, někteří se pohybovali prostory celé Scholy, ale všichni měli stejný úkol, oslovit co nejvíce žáků základních škol a podat jim co nejvíce informací o naší škole a samozřejmě mu pomoct s výběrem střední školy, v tom lepším případě naší školy J


R: Kolik lidí z naší školy se této akce účastnilo?

T: Přibližně kolem dvanácti lidí, hlavně z prvních ročníků. Ze 4. ročníku nás tam bylo dohromady 5.


R: Co se ti na Schole Pragensis nejvíce líbilo?

T: Způsob jakým se naše škola prezentuje. Myslím, že strategie ostatních škol, sedět na židli, koukat a nic neříkat není úplně dobrá prezentace. V našem stánku nejsou obrovské tabule s rozpisem učiva, protože je stejně nikdo většinou nečte, ale říkáme žákům informace, které chtějí slyšet.


R: Co se ti naopak nelíbilo?

T: Jediný problém je možná v organizaci přímo kongresového paláce, ale práce na schole mě baví, takže nemůžu říct, že by se mi něco nelíbilo.


R: Jaká přesně byla tvá úloha na této akci?

T: Stejně jako všichni ostatní jsem podávala zájemcům, ale také jejich rodičům potřebné informace o naší škole a také prezentovat školu v improvizované scénce.


R: Jaký je tvůj názor na prezentaci naší školy?

T: Prezentace naší školy je hodně odlišná od jiných a myslím si, že je velmi dobrá, protože když žáci slyší informace přímo od nás, tak si toho zapamatují mnohem více než z nevýrazných tabulí, a i když mají ostatní školy stánek sebehezčí, uškodí si většinou svým přístupem.


R: Zaujala Tě prezentace nějaké jiné školy?

T: Velmi hezké prezentace mají třeba chemické školy, protože pozorovat pokusy snad baví každého, ale prezentace nějaké jiné obchodní školy mě nezaujala.


R: Podílela ses nějakým způsobem na přípravě materiálů na tuto akci?

T: Stejně jako loňský rok jsem vytvářela vizuální podobu našeho stánku. Letošek byl dost jiný než všechny předešlé roky, ale mým záměrem bylo přitáhnout pozornost a zaujmout lidi a myslím, že se to povedlo.


R: Během průběhu celé akce naše škola několikrát předváděla scénku „Umím argumentovat rodičům“. O co přesně v ní šlo?

T: V této scénce účinkovali vždy 3 lidé, matka, otec a jejich dítě, které je žákem naší školy. Rodiče řeší finanční problémy, vyčítají si, že utrácí za zbytečné věci, matka za nové oblečení, otec chodí často do hospody. Dítě přijde s tím, že od nich něco potřebuje a navrhne jim, že by mohli změnit výdaje jejich domácnosti, tzv. fixní a variabilní náklady. Rodiče dítě pochválí za výběr školy a schválí mu požadovanou věc.


R: Účastnila ses jí nějak?

T: Hrála jsem dceru. Pokaždé jsem rodiče přesvědčila, že koupit mi zájezd na hory pro ně bude to nejlepší J

MÓDA VE ŠKOLE





Vojta Strnka z 3. A


Snad nepřehlédnutelný student na škole.


Vojta, jakožto metalový guru, nesnáší měkkou hudbu 
a pohybuje se ve světě rocku, punku a metalu. 
Nejčastěji nakupuje na internetových obchodech.







Martina Hausknechtová z 3. B


Martina nám o sobě prozradila, že ráda nakupuje v H&M.


Má ráda elegantní styl, a jak si můžeme povšimnout, tak každý svůj outfit doplňuje šátky.






Denisa Vávrová z 1. E.


Denisa se ráda obléká ležérně, podle nálady.


Potkáme ji v obchodech Zara, Bershka a Topshop.
Každý svůj outfit doladí výraznými doplňky.









Rob Tardík  ze 4.E


Rád navštěvuje obchody, jako je Zara, Bershka, Pull & Bear.


Rob je většinu času tanečně naladěn, čemuž napovídá i jeho styl oblékání.
Hned na nás vyhrkl větu: „preferuji volné kalhoty“.



ANKETA - VÁNOČNÍ TRADICE

V tomto čísle jsme se zaměřili na Vánoce a přizpůsobili jsme tomu i naši anketu. Průzkum o vánočních tradicích jsme provedli trošku podrobněji a zjistili jsme, že nejvíce se dodržují tradice pečení vánočního cukroví a příprava kapra, který by neměl chybět na vánoční tabuli.

Druhá tradice, která nejvíce uspěla, byla pouštění svíčky na skořápce ořechu a na třetím místě se umístilo krájení jablíčka. Hvězdička nebo křížek? Chcete vědět více o vánočních tradicích a možná i získat inspiraci? Přečtěte si tento článek.