revoluce ve vzdělání?
Moderní technologie neustále mění způsob, jakým se učíme a učitelé vyučují.
V posledních letech se umělá inteligence (AI) stává stále důležitějším nástrojem a pomocníkem ve školství a přináší nové možnosti pro studenty i učitele. Ale není tomu tak pouze ve školství, ve zdravotnictví hraje zásadní roli například v diagnostice nemocí, vývoji léčiv nebo při operacích. Umělá inteligence však zasahuje i do jiných sfér, autonomní doprava je čím dál tím oblíbenější a častější. Domácí asistenti jsou chytřejší než kdy dříve.
„Svádí k podvádění a studenti s ní přestávají
myslet.“ Uvádí někteří učitelé v článku „Studenti předčí učitele. Umělá
inteligence vtrhla do škol jako uragán“, kteří se obávají umělé inteligence.
Je AI opravdu tak nebezpečná?
Výuka na školách už nemusí být jednotná pro všechny
studenty. Zjišťování silných a slabých stránek každého žáka a následné
přizpůsobení se jeho potřebám zní mnohem lépe. Studenti tak mohu postupovat
vlastním tempem a soustředit se na oblasti, které jim dělají větší potíže.
Pomalý či rychlý student, není problém.
Pro učitele to ale neznamená konec a propouštění, právě
naopak. Inteligence umožňuje pedagogům lépe sledovat pokrok studentů,
identifikovat problematické oblasti a přizpůsobit výuku aktuálním potřebám
třídy. Díky tomu mohou učitelé věnovat více času kreativnímu způsobu výuky.
Automatizované hodnocení písemných prací by mohlo vyučujícím ušetřit spoustu
času nad opravováním desítek a desítek pracovních papírů a písemných prací, nad
kterými by normálně seděli hodiny, ale díky této technologie stačí ofotit a
během pár vteřin je oznámkovaný papír a známka v bakalářích.
Ačkoli umělá inteligence přináší mnoho výhod, objevují se i
otázky týkající se etiky, soukromí a vlivu na trhu práce. Je důležité, aby se
společnost přizpůsobila těmto změnám a nastavila jasná pravidla pro využívání
inteligence. Rok 2025 ukazuje, že AI již není budoucnost – je to realita, která
každodenně ovlivňuje svět a především naše životy.
Charousková Jolana
Žádné komentáře:
Okomentovat