pátek 3. října 2025

 Jak přežít maturitní ročník a nezbláznit se 

  

Maturitní ročník je pro většinu studentů největší výzvou jejich středoškolského života. Na maturanty v tomto roce totiž čeká spoustu zkoušek, přijímačky na vysokou, stres a nedostatek spánku. Zde je pár tipů, jak tento rok zvládnout bez ztráty nervů. 

  

  • Plánujte 
    Zní to jako velké klišé, ale plánování vám opravdu ušetří spoustu stresu. Mít přehledně uspořádaný diář, ve kterém uvidíte data odevzdání prací, dny písemek i volná místa pro přípravu na maturitu nebo přijímačky, vám výrazně pomůže. 
  • Učte se chytře 
    Klíčem úspěchu je efektivní příprava. Dlouhé hodiny nad učebnicemi vám nezaručí jistotu znalostí. Celkový čas přípravy si rozdělte do bloků. Vypisujte poznámky, tvořte myšlenkové mapy, opakujte si znalosti nahlas. 
  • Odpočinek bez výčitek 
    Odpočinek není ztráta času. Je potřeba nezapomínat na pauzy na jídlo nebo na procházky v přírodě. Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je pak základ, bez kterého to opravdu nepljde. Učit se do noci a pak to během dne dospávat není nejlepší strategie. Raději přerušte svou práci a dodržujte pravidelný spánkový režim. 
  • Nebát se říct si o pomoc 
    Pokud nerozumíte maturitní otázce, zadání testu k přijímacím zkouškám, nebo jen potřebujete, aby vás někdo vyzkoušel, nebojte se dojít za svými přáteli, rodinou nebo učiteli. Všichni ví, v jak náročném období se ocitáte a moc rádi vám pomohou. 

 


Těchto pár základních pravidel by měl znát každý maturant. Ti, kdo si tím už prošli, vám potvrdí, že kromě tvrdé práce je klíčová i dobrá organizace, dostatek odpočinku a podpora od okolí. 

Nezapomeňte, že maturita není měřítkem všeho. Důležité je najít svůj vlastní rytmus, věřit si a držet si motivaci i v těch nejtěžších chvílích. Každý malý krok vás posouvá blíž k vašim cílům. 

Držíme vám palce, ať to zvládnete s úsměvem a co nejméně stresu! 


Stančíková 4.D

JAK ZVLÁDNOUT STRES V OBDOBÍ MATURIT

Maturita patří mezi nejdůležitější zkoušky v životě každého studenta. Je to moment, kdy se odevzdávají výsledky několika let studia a otevírají se dveře do další životní fáze. Není tedy divu, že mnoho maturantů pociťuje před zkouškami velký stres. Jak ale zvládnout tento tlak a udržet si klidnou hlavu? Přinášíme několik tipů, které ti mohou pomoct.

1. Plánuj a připravuj se včas
Dobrá příprava je základem úspěchu i klidu. Rozděl si učivo na menší části a vytvoř si rozvrh, kdy se kterému tématu budeš věnovat. Pravidelné učení je efektivnější než učení na poslední chvíli, které stres ještě zvyšuje.

2. Najdi si svůj způsob učení
Každý člověk se učí jinak – někomu pomáhá psaní poznámek, jinému opakování nahlas nebo tvorba myšlenkových map. Zkus zjistit, co funguje právě tobě, a drž se toho.

3. Nezapomínej na přestávky
Mozek potřebuje odpočinek, aby si informace mohl správně uložit. Po 45–60 minutách učení si dej krátkou pauzu – projdi se, zacvič si, nebo si dej něco lehkého k jídlu.

4. Dbej na zdravý životní styl
Kvalitní spánek, vyvážená strava a pravidelný pohyb pomáhají udržet tělo i mysl v kondici. Vyhýbej se přemíře kofeinu a energických nápojů, které mohou stres zhoršovat.

5. Nauč se relaxační techniky
Dechová cvičení, meditace nebo krátké procházky mohou výrazně snížit napětí. Při pocitu úzkosti se zastav a zkus se soustředit na pomalý, hluboký dech.

6. Mluv o svých pocitech
Není ostuda přiznat, že se bojíš nebo že máš stres. Promluv si s kamarády, rodiči nebo učiteli. Často už samotné sdílení problémů pomůže ulevit.

7. Buď k sobě laskavý
Nikdo od tebe neočekává dokonalost. Maturita je důležitá, ale není konec světa. Udělej maximum, co můžeš, a buď na sebe hrdý i za malý pokrok.

Zvládnout stres při maturitě není jednoduché, ale s těmito tipy se ti to může podařit lépe. Přejeme ti hodně štěstí a klidu v přípravě i během samotných zkoušek!


Jandourková 4.D

Trend sdílených aut

Po složení závěrečné zkoušky v autoškole se většina nových řidičů těší, až usedne za volant a vydají se s autem na cesty. Ovšem ne vždy byla pro všechny tato možnost dostupná.

Většina lidí, co složí zkoušky jsou studenti, kteří jsou finančně závislí na rodičích, popřípadě si vydělávají na brigádě. Tudíž koupit si auto málokdy přichází v úvahu. Proto je tu možnost tzv. „sdílených aut“. Stačí si stáhnout aplikaci (Anytime, CAR4WAY, BoltDrive, …), nahrát svůj občanský průkaz a můžete vesele jezdit. V Praze je trend carsharingu velmi populární, proto nalznete auto poblíž sebe prakticky všude, přičemž parkovat můžete na všech modrých, oranžových i fialových zónách.

 


Nemusíte tak už utrácet za taxíky, protože sdílená auta jsou finančně mnohem výhodnější. Navíc si před koupí vlastního auta na řízení zvyknete a třeba si mezi sdílenými auty vyberete svého favorita na nákup do budoucna.

 

 

Filip Kocábek, 4.D

pátek 19. září 2025

 

Jak být disciplinovaný, aneb jak se efektivně učit 

Učení není vždy jednoduché. Každý z nás někdy bojuje s tím, že by raději dělal cokoliv jiného než seděl nad sešitem nebo učebnicí. Klíčem k úspěchu však není jenom talent nebo inteligence, skutečným základem je disciplína. Ta nám pomáhá být konzistentní, zvládat všechny školní povinnosti a mít méně stresu. Jak ale této disciplíny docílit? 


1. Stanov si jasné cíle

Když víš, proč se učíš, je mnohem snazší začít. Zeptej se sám sebe: Co chci dokázat? Chci mít lepší známky? Chci být připravený na přijímací zkoušky nebo maturitu? Konkrétní cíl ti dá motivaci a směr.

2. Rozděl si učení na menší části

Učit se celé hodiny v kuse je vyčerpávající. Lepší je rozdělit si látku na menší úseky a učit se třeba 25–30 minut, pak dát krátkou pauzu. Tato metoda pomáhá soustředit se a neztratit energii.

3. Vytvoř si rutinu

Pravidelnost je klíč ke všemu. Pokud si každý den vyhradíš určitý čas jen na učení, stane se z toho zvyk. Po čase už nebudeš tolik bojovat s leností, protože tvoje tělo i mysl budou vědět, že „teď je čas na práci“.

4. Odstraň rušivé vlivy

Telefon, sociální sítě nebo televize dokážou pohltit spoustu času. Při učení je proto dobré tyto věci odložit stranou. Můžeš si nastavit i aplikaci, která ti na chvíli zablokuje sociální sítě.

5. Najdi v učení smysl

Učení není jen povinnost. Může být příležitostí něco nového objevit a posunout se dál. Pokud tě nějaký předmět nebaví, zkus hledat způsoby, jak ho propojit s tím, co máš rád.


Závěr

Disciplína není o tom nutit se násilím k učení. Je to schopnost vytvořit si systém, který ti pomůže být úspěšný a méně vystresovaný. Když se naučíš mít řád, učení se stane snesitelnějším – a dokonce ti může přinést i pocit hrdosti, že jsi to zvládl.

 


Markéta Viktorie Vlčková 4.D


úterý 17. června 2025

Hazardní hry mezi námi: Proč byste měli být opatrní?

 

Hazardní hry mezi námi: Proč byste měli být opatrní?

Hazardní hry už nejsou jen záležitostí dospělých v kasinech nebo sázení u televize. Díky internetu a moderním technologiím se stávají čím dál více dostupnými mezi mladými, často už i na středních nebo základních školách. Tento fenomén, známý pod názvem gambling, zahrnuje různé aktivity, kde člověk sází peníze nebo jiné cennosti na výsledek, který je většinou náhodný. Patří sem sázení na sportovní zápasy, online kasina, ale také populární „loot boxy“ ve videohrách, které fungují jako malé loterie.

Mladí lidé jsou k hazardu obzvlášť náchylní. Je to především proto, že válcové automaty vypadají jako zábava a zároveň slibují rychlé peníze nebo vzrušení. Stačí mít mobil a připojení k internetu a můžete začít sázet nebo otevírat virtuální bedničky s náhodnými odměnami. K tomu se přidávají reklamy a influenceři, kteří hazard prezentují jako něco „cool“ a zábavného. Bohužel mnoho mladých často neumí odhadnout rizika, která s sebou gambling nese.
Problém je v tom, že hazardní hry mohou rychle přejít z nevinné zábavy do závislosti. Ze závislosti se tak nejen vyklubají finanční ztráty, ale také problémy ve škole, doma a může způsobit psychické potíže jako úzkost nebo depresi. Mladiství pak často lžou svým blízkým, protože se stydí přiznat, že mají problém. Loot boxy ve hrách pak fungují jako „maskovaný“ hazard, protože ani nemusíš sázet přímo peníze, stačí utrácet za hry a přesto se dostáváš do podobného rizika.Jak se chránit? Nejdůležitější je být informovaný a vědět, že hazardem nevyděláte, ale naopak, že je to riskantní hra, která může hodně bolet. Pokud máte pocit, že se hazard stává problémem Vám nebo někomu blízkému, nebojte se o tom mluvit. Rodiče, učitelé nebo odborníci jsou tu od toho, aby pomohli. Mluvení o problému je první krok k tomu, aby Vás gambling nepohltil.


Na závěr je dobré si uvědomit, že skutečné štěstí a naplnění nepřichází z hazardních her, ale z opravdových zážitků, přátelství, sportu nebo koníčků. Proto je dobré vážit si svého času i peněz. Musíte mít na mysli to, že hazard je jen hra, která často nevyhrává Vám, ale sobě.
Šimon Pišl,  Kryštof Voborník, Filip Kocábek. 3.D

 

Top 5 tipů, co dělat o prázdninách, aby návrat do školy nebyl šok

Bojíš se, že o prázdninách vypadneš ze svého ustáleného režimu? Nezoufej, máme pro tebe 5 tipů, které ti zaručeně pomůžou.

1. Čti si

Možná tě první napadne: "Čtení? V létě? Ani náhodou!" Ale než tuhle myšlenku zavrhneš, zamysli se – čteš vlastně pořád. Příspěvky na Instagramu, Tiktoku, zprávy na WhatsAppu a kdo ví, co všechno. Tak proč to trochu neposunout? Najdi si knížku, která tě fakt baví, např. fantasy, detektivku, komiks nebo třeba životopis slavného sportovce. Klidně i audioknihu. Hlavní je, že zůstaneš v kontaktu s jazykem, rozšíříš si slovní zásobu a možná zjistíš, že čtení vůbec není tak otravné, jak se to tváří ve škole.

2. Piš si

Nemusíš každý den sedět a psát romány nebo dlouhé stránky o tom, co jsi během dne dělal. Zkus si jen jednou za pár dní na chvilku sednout a zapsat pár vět - co jsi zažil, co tě naštvalo nebo naopak potěšilo. Můžeš si vést deník/blog nebo si to jen psát do telefonu. Psaní pomáhá třídit myšlenky, zlepšuje vyjadřování a navíc budeš rád, že máš z prázdnin něco, co ti pomůže si vzpomenout na všechny tvé zážitky.

3. Nepodceňuj vstávání

Prázdniny svádí k ponocování. Dlouho koukáš na Netflix, hraješ různé hry a chatuješ s kamarády do dvou do rána. A pak prospíš celé odpoledne. Což někdy neuškodí, ale zkus si aspoň pár dní v týdnu nastavit budík na „normálnější“ čas. Nemusíš vstávat v šest jako do školy, ale vstát třeba v devět a být trochu aktivní během dopoledne. Usnadní ti to návrat k běžnému režimu. Je to dobré pro tvé mentální zdraví a tělo ti jednou poděkuje.

4. Procvičuj svůj mozek

Někdo si myslí, že během prázdnin je potřeba mozek úplně vypnout. Ale stejně jako svaly, i mozek potřebuje pohyb. Nemusíš psát 2x denně testy z fyziky. Stačí logické hry, hlavolamy, strategické deskovky nebo sudoku. Můžeš zkusit třeba aplikace na trénink paměti nebo učení jazyků (třeba Duolingo). Mozek zůstane ve formě a ty se při tom i zabavíš.

5. Zopakuj sem tam něco ze školy

Nemusíš celé léto sedět nad učením, několik hodin denně. Občasné krátké opakování ale vůbec neuškodí. Třeba při cestě vlakem si zkus vzpomenout, co jsi probíral v matice nebo češtině. Můžeš si s kamarádem udělat „vědomostní kvíz“ z loňských poznámek. Existuje spousta zábavných aplikací, kde si můžeš učivo jen tak proklikat. Stačí párkrát za celé prázdniny a uvidíš, že učivo se ti vryje do paměti.

Závěr

Prázdniny si musí užít každý, ale když dodržíš tohle...Nikdo nechce trávit léto jako ve škole, to je jasné. Ale kdo se aspoň trochu udržuje „v provozu“, ten se pak ze všeho první školní týden nezblázní. Když do svého léta zařadíš trochu čtení, psaní, zdravého spánku a občasné mentální výzvy, budeš na září mnohem líp připravený – a hlavně bez stresu.

Tak si užij léto naplno – ale nezapomeň přitom úplně vypnout hlavu!

Vytvořily: Adéla Jandourková, Markéta Viktorie Vlčková 3.D


Jarní škola mediálních studií aneb když se studenti mění v novináře

Metropolitní univerzita si každoročně připravuje pro studenty středních škol interaktivní program, ve kterém je nechává nahlédnout do zákulisí přípravy reportáží a jejich samotného tvoření. Žáci 3. ročníku, kteří si vybrali za volitelný předmět mediální a jazykovou kulturu, se už téměř 6 let každoročně programu účastní a letos tomu nebylo jinak.


Ve středu 4. června se všichni sešli v ranních hodinách před Metropolitní univerzitou Praha na Jarově, kde už na ně čekali profesoři. Následně je odvedli do prostor, kde se samotný program odehrával. Zážitek jim byl zpříjemněn malým občerstvením od školy a mohlo se začít.

Čekala je zajímavá beseda od Mgr. Romana Bradáče, českého manažera a redaktora, který studenty seznámil s přípravou televizních novin. Poté se přesunuli k samotnému vybavení a seznámení s ním. Žáci se rozdělili do skupin po 4 lidech a rozdělili si mezi sebou role. Někteří natáčeli, další mluvili a ostatní vymýšleli podklady k jednotlivým záběrům.

Ve čtvrtek 5. června už se sešli všichni v terénu a šlo se naplno do natáčení. Bylo potřeba vytvořit dostatek záběrů. Jejich počet se měl pohybovat kolem 60, takže měli všichni napilno. Tuto práci televizní štáb musí standardně stihnout do 2 hodin. Studenti si museli vlastní materiál i sestříhat, což tvořilo nejtěžší část celého procesu. Nakonec si reportáže ukázali, profesoři je zhodnotili a všichni odešli s pocitem naplnění.




- Eliška Opičková, Sára Peterková
17. června 2025

úterý 29. dubna 2025

Co by dnes mohly dělat sochy z Karlova mostu?

 Třída 3. E měla jedinečnou příležitost zažít komentovanou prohlídku soch Karlova mostu s následným workshopem GHMP. Se zadáním workshopu (umístit sochy do nějakého zajímavého prostředí) si studenti poradili vskutku kreativně... 👀














Třikrát nej z Czech Press Photo 2024

 

 

 

 

 


čtvrtek 13. března 2025

Co se skrývá za nově otevíraným oborem Lyceum?

 

Až se v září opět otevřou dveře naší školy, bude do ní, jako již tradičně, vstupovat i šest nových tříd studentů prvního ročníku, letos však s jednou změnou. Mezi šesti třídami totiž tentokrát najdeme i jednu třídu nového oboru tzv. Všeobecného lycea, či jen Lycea. O čem vlastně je tento obor, jenž se na naší škole zkušebně spouští? Pojďme se na to podívat.

V posledních letech, kdy na střední školy nastupují populačně silné ročníky, je čím dál tím více vidět nedostatek oborů poskytujících všeobecné vzdělání, kromě gymnázií, která se potýkají s ohromnými převisy zájemců, už se v nabídce oborů nachází jenom lycea, ať už ekonomická, jako to naše, nebo například technická. Problémem odborných lyceí však kromě jejich nedostatku bývá také právě přílišné odborné zaměření, které studentům hledající všeobecné vzdělání příliš nevyhovuje. Poptávka po všeobecných oborech je logická, studenti v 15 letech často nemohou vědět co chtějí v životě dělat a fakt, že je náš školský systém nutí do výběru úzce zaměřené školy, která pak definuje jejich kariérní možnosti po zbytek života, je tak velmi nešťastný. Po nástupu dvou silných populačních ročníků akcentujících tento problém na SŠ se tak MŠMT rozhodlo zasáhnout, a to konkrétně zavedením nového oboru, Všeobecné lyceum. Obor se od září otevře zkušebně na několika školách, a právě ta naše bude jednou z nich.

Všeobecné lyceum je studijní program, který nabízí interdisciplinární vzdělání a propojení humanitních a technologických oborů. Lyceum má rozvíjet ve studentech kritické myšlení a tvořivost, podněcovat zájem o společenské a globální souvislosti a motivovat k aktivní účasti na dění ve společnosti. To všechno zní hezky, většinu z nás studentů však bude zajímat hlavně rozdíl ve vyučovaných předmětech, pojďme se na to tedy podívat. Obor lyceum nabízí větší hodinovou dotaci společenských věd a dějepisu, přichází pak také s předměty novými jako jsou například technické aplikace, společenský rozvoj, či přírodní vědy v souvislostech. Největší rozdíly mezi lyceem a EL můžeme vidět v nabídce volitelných předmětů, nově otevřený obor nabízí studentům tři možnosti, tzv. hloubková studia tří různých oborů, a to konkrétně: ČJ, literatury a cizího jazyka, matematiky a informatiky a na závěr ,,oblastní výchovy k občanství, historického a kulturního povědomí“. Studenti nového oboru si také budou vybírat z několika ekonomických oborových orientací. 

S jistotou můžeme říct, že nový obor zní velmi zajímavě, a při jeho bližším zkoumání si nejeden z nás může povzdychnout nad faktem, že obor nebyl otevřen už v našich dobách. To, jak se povedete převedení oboru z papíru do praxe bude jistě zajímavé pozorovat, a my všichni u toho jistě budeme držet pedagogickému sboru palce.

Ondřej Kaprálek